BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 7, 2008

MENGAPA KITA WAJIB MENUTUP AURAT?



Mengapa Allah mewajibkan semua hambanya menutup aurat? Inilah persoalan
Yang mesti dikaji agar ianya boleh menjadi pendorong untuk sesorang itu menutup aurat. Sesungguhnya Allah tidak akan menyuruh hamba-Nya melakukan sesuatu untuk menyusahkan hamba-Nya . Apa yang Allah perintahkan kepada hamba-Nya adlah untuk kebaikan hamba-Nya dan Allah sangat tahu hamba-Nya mampu melakukanya kerana Allah itu Maha Tahu dan tahu apa yang disuruhkan kepada hamba-Nya.Hanya hamba-Nya sahaja yang tidak tahu menilai.
Walaupun hukum atau perintah Allah itu begitu mudah namun memang terasa berat untuk kita lakukannya. Misalnya dalam soal sembahyang bukanlah berat dan sukar. Namun masih ramai yang meninggalkan sembahyang? Begitulah halnya dalam soal menutup aurat ini. Walaupun ianya kelihatan mudah tetapi ramai yang tidak dapat melaksanakanya. Inilah persoalanya mengapa Allah mewajibkan hamba hamba-Nya menutup aurat?

1. Melahirkan rasa takut kepada Allah
Bila seseorang itu menutup aurat dengan hati yang ikhlas bukan kerana terikut-ikut fesyen
terkini atau kerana malu ianya akan melahirkan rasa takut kepada Allah. Bukankah bila seseorang itu menutupi auratnya dengan hati yang ikhlas adalah disebabkan rasa takut nya kepada hukuman Allah atau siksaan Neraka Allah.

2. Membezakan di antara orang yang beriman , fasik, dan kafir.
Beza orang yang beriman ,fasik ,dan kafir :

* Orang yang beriman

Orang yang beriman adala orang yang taat kepada perintah Allah tanpa berdolak dalih lagi . Ia menerima dengan sepenuh hati segala perintah Allah kerana takut kepada Allah dan seksaan –Nya serta mengharapkan pengampunan dari Allah semoga diberi Syurga dan dihindari dari neraka di akhirat kelak
Bila didengar sahaja perintah Allah tentang menutup aurat ini dia akan segera melakukanya meskipun dengan keadaaan sukar sekalipun. Walau apapun dugaan sekalipun dia akan tetap mempertahankan hukum Allah meskipun ditentang ataupun dihalang. Jika ditimpa sakit sekalipun dia tetap akan mempertahankan nya . Jika datang gangguan syaitan dan hawa nafsu dengan mudah sahaja dia akan menangkisnya. Ini disebabkan terlalu ghairah dengan janji Allah bahawa orang yang beriman dijanjikan Syurga untuknya,menyebabkan dia ghairah untuk berlumba –lumba untuk melaksanakan perintah Allah itu.

* Orang fasik
Fasik sama ertinya orang mukmin yang derhaka dan tidak taat kepada perintah Allah meskipun dia mengakui kewujudan Allah dan sangat memahami segala hukum hakam yang telah Allah perintahkan. Orang yang fasik bila datang perintah-perintah daripada Allah akan membuat pelbagai alasan untuk mengelak dari melaksanakan hukum-hakam Allah. Kadang-kadang bila datang keinginan dai untuk melaksanakan tuntutan Allah ,bila ditentang atau dihalang oleh sesuatu keadaan dan perkara dia akan merasa taku untuk melaksanakan nya. Atau kadang kala akan timbul syak wasangka yang tidak betul didalam dirinya. Misalnya takut dikata,difitnah atau disisihkan oleh masyarakat menyebabkan dia tidak berani melaksanakan perintah Allah.

Orang begini tempat yang layak baginya adalah neraka jahanam mengikut amalanya dan selama mana ianya melakukan dosanya itu kerana ia masih mengakui Ke-Esaan Allah. Setelah bertahun-tahun dineraka barulah dia akan ke Surga tetapi bekas dan parutnya masih melekat di badanya,tidak akan hilang. Begitulah malunya orang fasik bila beradadi Syurga kelak.

* Orang kafir
Orang yang bukan beragama Islam dan tidak mengakui lansung ke-Esaan Allah. Malah tidak yakin dengan kewujudan Allah serta mereka mempercayai ada tuhan selain dari Allah . Sanggup menghina ,dan mereka ini telah dijanjikan Allah akan kekal di neraka buat selama-lamanya.
Memperlihatkan keindahan Islam

Dengan perintah menutup aurat ini memperlihatkan kepada agama lain tentang keindahan Islam di mana Islam sangat melindungi hamba-Nya. Mempunyai undang-undang agamanya yang tersendiri berbanding agama-agama yang lain.

No comments: